Seemeeshine - Påväg mot stjärnorna

Alla inlägg under januari 2011

Av Ida - 14 januari 2011 11:35

Vad vill DU att jag ska skriva om?


Lämna en kommentar.



 

Av Ida - 14 januari 2011 09:29

Gör som många andra och har med en artikel om Pessoabett.




källa, Wikipedia

Hissbett är lyftande bett. Bettet "hissas" upp i munnen och ger tryck på hästens mungipor och nacke. Nacken är ett känsligt område på hästen. Bakom öronen finns flera ytliga nerver, varför bett som inverkar på nacken är ganska skarpa och ska användas med försiktighet av erfarna ryttare.


  • Pessoabett är en slags kombination av tränsbett och stångbett. Ett traditionellt pessoabett består av fyra ringar. Den första (mindre) ringen fästes enbart i sidostycket. Den andra ringen har normalstor storlek och det är även den ringen som är kopplat till bettets mellandel. De två efterföljande ringarna är lika stora som den första. Tyglarna fästes antingen i den andra, tredje eller fjärde ringen, om tygeln fästes i en lägre ring blir hävstångseffekten större och bettets inverkan skarpare. När man har sträckta tyglar roterar mundelen och skapar främst tryck i nacke och mungipor. Pessoabettet är från början ett holländskt körbett, dutch gag på engelska, och kallas pessoabett av den enda anledningen att Nelson Pessoa introducerade bettet till Sverige. Pessoabett finns idag även med endast tre ringar (där den fjärde ringen helt enkelt saknas). Pessoabett kan användas tillsammans med ett delta för att mildra effekten. På ponnytävlingar i hoppning måste tygeln vara fäst i den andra ringen eller i ett delta. Pessoabett finns i två- och tredelade varianter.

Låter mig själv sen tillägga att det inte spelar något roll vilket bett man har, det som avgör är hur stark du är i handen.. har du en hård hand kan du skada hästen med vilket bett den än har i munnen (och då ska man aldrig sätta på ett hack).


Jag vill själv inte gärna rida på Pessoa men om man inte har något annat val så gör man det men man bör iaf ta lite hänsyn till att det är ett djur med känslor som ska ha metallpinnen i munnen och får ett ryck i munnen när det inte passar ryttaren att hästen flytta benet en millimeter.

Snälla släpp på tyglarna!



Av Ida - 14 januari 2011 09:08

Sitter i skolan nu igen..  tråkigt, börjar 10.10 och slutar 15.40

Men sen ska jag till underbara Hanna å sova där och sen blir det stalljobb och mys i stallet imorgon.




Gårdagens ridning blev väl sådär seriös.. Lennart va(monster)pigg och man fick hålla i sig både här och där :) Kul när han busar runt.. men vi fick ihop de tillslut å han va jättefin när han galopperat runt ett par varv så allt bus försvunnit, sen tog ja av sadeln å red lite barbacka, herrn har en sån förmåga att börja bocka då men inte en enda gång gjorde han det :) Drog bara ner huvudet när ja prova hoppa en gång..  Trodde aldrig ja skulle våga hoppa honom barbacka igen efter han sprang liiite väl fort i sommras när vi gjorde det :P Men det gick :)

Han är underbar den lille killen :)

  Är väl den enda som tar kort på hästens man och öron :P<3



Av Ida - 13 januari 2011 12:21





Lennart<3




        

Lennart<3



Bildbomb<3

Allmänt


                    

Av Ida - 13 januari 2011 12:00

Okej.. hmm, vissa så kallade skvaller bloggar är ju för roliga asså :P

Löjligt skrattretande...


Tex:Gossip Queen..

Negativt, negativt i varje inlägg, och sen tål hon ingen kritik heller..

Undrar vem det är som sitter där bakom skärmen egentligen, ingen ordentilg presentation finns.


Jag tror ungen bara e avundsjuk på andra, avundsjuk och en riktig fegis!








Dagen:


Idag har jag fått pluggat lite iaf, så detta är nog klart i helgen med lite hjälp av Hanna :P men hon vet inte om än att hon ska hjälpa mig<3


Ska till stalet efter skolan och rida Lennart..  Har inte bestämt mig om det blir dressyr eller hoppa..  det beror nog på antal folk i manegen..  och om det redan står hinder framme :P då blir valet enkelt :P


Skavsåret från markarbetet gör inte lika ont längre, men de svider xD...

måste verkligen komma ihåg att ALLTID ha handskar i fortsättningen :P


Puss å Kram<3


 

<3

Av Ida - 12 januari 2011 15:55

'sikta alltid mot månen för även om du inte når ända fram, hamnar du i alla fall bland stjärnona!''





Det är dit vi ska...   

Av Ida - 12 januari 2011 13:43

Skriver nu om den finaste lilla ponny som någonsin satt sina hovar på jorden<3


My Dolly Dreams

2003

"Dolly"




Jag kan inte beskriva Dolly med ord, men hon är en sån häst man bara får chansen att lära känna en gång i livet..

Den chansen fick jag och det är jag så jäkla glad över!

Visst, många i stallet tyckte hon var en katastrof och helt dum i huvudet, men inte jag, jag älskade Dolly från första sekund jag såg henne..




 Ponnyn som förändrade nästan allt<3

I september 2009,red jag Dolly för första gången och jag blev helt förälskad.

Trots att hon kanske inte förstod allt jag ville så försökte hon så gott hon kunde.

Sen började jag rida henne på lördagar och lite när ägarna behövde hjälp.

Det gick bättre och bättre för varje gång och efter ett tag gick hon superfint när jag red.. Men det var då hon fick ont.. Hon började stegra och tvärstanna och var allmänt istadig.. Då blev det vila och sen skritt barbacka.. Men det var inte samma Dolly.. Hon fortsatte att stegra och hålla på hela tiden så jag struntade i att rida ett tag, gick bara långa promenader och gjorde lite förtroende övningar ute i skogen och vi började lita på varandra igen.

Sen acceptera hon nästan mig på ryggen, lite små stegringar här och var men inte alls lika mycket.. Blev överlycklig att hon gick att rida ordentligt igen..

Har ridit en del utan sadel och träns på Dolly och det var något hon gillade, men lite svårt att förstå vad jag menade var det ju i början men hon lärde sig fort..

Dagen innan hon flyttade satt jag i hagen och grät, med hennes mule mot min kind, som om hon ville säga att jag inte skulle vara ledsen utan glad för allt vi gjort..

Jag är så glad över att ha fått lära känna Dolly.

Att jag fått känna en sån underbar häst..

Dolly är min drömponny och jag vet att jag aldrig kommer hitta någon som henne igen..

Är glad att många sagt att hon passat mig perfekt.. Så perfekt att dom sagt det stått IDA i pannan på henne..


Älskar dig och kommer alltid göra<3




Bilden gör dig inte rättvis, men det är så folk sett dig och mig..

På något sätt är detta du och jag, så som det alltid var<3

 

 

   

My Dolly Dreams..

Det vackraste som satt hovarna på jorden<3

 

Du betyder allt för mig och jag hoppas, vet och drömmer om att en gång få ha dig igen<3



Av Ida - 12 januari 2011 10:51

Skola idag med då...

Orkar inte sitta här och sätta ihop rätt årtal med vad som hände inom vården de årtalet! Sjukt tråkigt!..


Ska bara säga att Social Omsorg e en mycket tråkig bok att läsa och tung att bära omkring på.. Men jobb ska man ha och då behöver man tydligen ha gått i skolan oxå så därför sitter jag å är duktig och försöker jobba, just nu går det iaf hyfsat bra..



Lennart va jätte fin och härlig igår, vi hade markarbete/hoppning på lektionen och han va super^^  max 3 bockningar och inte en massa studds och lek med bakbenen rakt ut utan han sprang på med öronen rätt fram och var verkligen helt fantastisk, gud så härlig han är när man inte behöver anstränga sig för att sitta kvar :P  Till sista hindret va han liiite överladdad och hoppa en bra bit ifrån men de kändes mycket lättare att hänga med när han verkligen sträckte ut sig, härligt!

Men efter de hindret tyckte han att ja va tråkig som bromsa så han öka rätt mycket en stund :P, tack att de finns en liten Amanda och Hanna som kan leka stoppkloss<3



+: Han va pigg och glad och hoppa jättefint :)

-: Han gav mig ett stort skavsår på fingret..


 

Älskar dig gubben<3


You light up my days when I see you, 

Look and tell me what you see

    

memories can fly away but that 

Presentation


Hej och välkommen in här :)

Jag är en tjej på snart 18 som älskar hstar och djur i allmänhet.. (hundar är jag inte jätteförtjust i men aja)

På min fritid, när jag inte är tvungen att plugga eller är i stallet så gillar jag att ta kort och teckna :P

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Vad tyx om bloggen? :)
 Kanon :)
 Fin :)
 Dålig..
 Oläslig..

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards